COM|PASSIE – Het hart van betekenisvol ondernemen
Verslag van een congres Beweging van Barmhartigheid
Ondernemen als een krachtige manier om compassie handen en voeten te geven. Op het congres COM|PASSIE – Het hart van betekenisvol ondernemen van 14 juni, in Klooster Zin in Vught, stond het thema betekenisvol ondernemen centraal. De beweging van barmhartigheid organiseerde de conferentie ter ere van haar twintigjarige bestaan. Afgewisseld met de emotionele vertolkingen van nummers van Joni Mitchell door Tutu Puoane en Marc van Roon, hielden gepassioneerde ondernemers hun betoog over hoe zij ziel en zakelijkheid met elkaar verbinden. Het Handvest voor Compassie Nederland was erbij. Een paar korte indrukken van het congres.
Betekenisvol ondernemen
Het congres werd geopend door Lenette Schuijt en Henk-Jan Hoefman. Betekenisvol ondernemen werd vertaald in Zien, Bewogen worden en In beweging komen; de grondgedachte van de beweging voor barmhartigheid.
Volgens de verschillende sprekers is er een nieuwe onderstroom in de samenleving gaande waarin meer en meer ondernemers opstaan die vanuit eigen waarden ondernemingen willen starten. Ondernemers die iets anders met het menselijk kapitaal of met de aarde willen doen dan alleen winst maken; die een positieve footprint willen achterlaten en willen werken vanuit empathie en compassie. Betekenisvol ondernemen; je zou het ondernemen vanuit het hart kunnen noemen. Maar ook de consumenten en werknemers werden aangehaald als een groeiende groep die kritischer lijkt te kijken naar kernwaarden en missies van bedrijven. Steeds meer mensen willen zinvol werk en voelen zich aangetrokken tot bedrijven die een verschil maken.
Kees Klomp, auteur van het Handboek Betekenisvol Ondernemen en directeur van SMO benadrukte het onderscheid tussen je verantwoordelijk voelen en aansprakelijk zijn. Welke keuzes maak je bij je aankopen bijvoorbeeld?
Joep Langen komt met een inspirerend verhaal over de oprichting van Koeckebackers waar hij het initiatief voor nam. Deze onderneming helpt jongvolwassenen op weg met werk en inspiratie.
Ook Leendert Bikker, directeur Communcatie & Coperate Affairs bij de Rabobank raakt de aanwezigen met zijn verhaal en benoemt het belang van openheid en volledig aanwezig zijn met je gehele aandacht, zowel op het werk als thuis.
Grondlegger van de Beweging Wim Verschuren ontroert het publiek door onder anderen het schilderij van Rembrandt van de verloren zoon bij zijn toespraak te betrekken en geeft aan dat betekenisvol ondernemen een breed draagvlak gegeven moet worden; het gaat om meer dan bedrijven alleen. Zo ziet hij de grondvorm van een onderneming als een gezin, waarin net als in een bedrijf hechte samenwerking en bezielde aanpak essentieel is.
Wat een bezielde aanpak precies kan betekenen liet ook Kaat Peeters, directeur van de Sociale InnovatieFabriek zien. Aan de hand van een reeks voorbeelden van sociale innovaties en sociaal ondernemerschap wordt duidelijk welke mogelijkheden er zijn als mensen elkaar vanuit de kern op waarde schatten. Zo noemt zij Discovering Hands, een Duitse onderneming die visueel gehandicapten inschakelt om in een vroeg stadium borstkanker te detecteren. De gezichtsbeperking zorgt namelijk voor een beter ontwikkelt gevoel in de handen.
In de flyer voor dit congres nodigde de organisatie de bezoekers uit om zich te laten raken. Na afloop praat ik nog even na met een aantal deelnemers. Ik blijk niet de enige te zijn bij wie dit is gelukt.
Zie ook: