Time to care – hoe je van je werk en van je patiënten kunt houden

Sinds november 2014 is de Nederlandse vertaling van Robin Youngson’s veelgeprezen boek ‘Time to Care’ o.a. via de webshop van BSL te koop (€ 19,95 / ISBN 978 90 368 0856 9) onder de titel: ‘Time to care – Hoe je van je werk en je patiënten kunt houden’.

In juni 2015 verscheen al de tweede druk. Benieuwd naar het boek? Download hier hoofdstuk 1 al vast als voorproef.
Harriët Messing, teamlid van Compassion for Care, heeft het boek vertaald.

Liever een e-book?

Je kunt een pdf van het boek kopen door € 16,95 over te maken op rekeningnummer NL10 INGB 0006486424 t.n.v. HDL Messing, Utrecht.

Je ontvangt het e-book in je mail binnen twee werkdagen, zodra de betaling binnen is. Vermeld wel in het opmerkingenveld je e-mailadres zodat we de pdf aan je kunnen mailen!

Youngson presenteerde zijn vertaalde boek op  28 november 2014 tijdens het Jubileumcongres van de VvAA ‘Tijd voor ziel in de zorg’
Youngson gaf daarnaast op 1 december 2014 in het UMC Groningen twee masterclasses voor studenten en voor werknemers van het UMCG.

Lees het interview met Robin Youngson in het oktobernummer van Arts & Auto.

In de zorg is sprake van toenemende regeldruk, hang naar controle, protocollering en meer doen met minder mensen. Hierdoor lijkt er steeds minder tijd over te blijven voor de primaire taak: zorgen voor patiënten. Zorgverleners raken gedesillusioneerd omdat zij te ver af komen te staan van de drijfveer waarmee zij de zorg in zijn gegaan: iets voor een ander kunnen betekenen. Gevolg is een disbalans tussen menselijkheid en efficiency. Zorgverleners krijgen steeds vaker te maken met burn-out of verlaten teleurgesteld hun beroep.

Robin Youngson, anesthesioloog uit Nieuw-Zeeland, pleit voor een compassievol zorgmodel met aandacht voor de hele mens: zorgverlener én patiënt. Neurowetenschap en positieve psychologie hebben bewezen dat zorg niet kan zonder bewuste aandacht voor de relatie tussen beiden. Hij laat zien hoe focus op compassievolle zorg bijdraagt aan kostenreductie, patiëntveiligheid en tevredenheid bij medewerkers en patiënten. Hij geeft individuele zorgverleners en het management van zorginstellingen concrete handvatten om vandaag nog te starten met deze noodzakelijke verandering.

Een belangrijk boek – precies wat wereldwijd nodig is in de zorg. Ik ben vooral blij over het feit dat het de voordelen voor patiënten én zorgverleners benadrukt.
Michael Brophy, Irish Society for Quality & Safety in Healthcare.

De titel zegt alles — we moeten de tijd gaan nemen te zorgen voor onszelf, onze collega’s en de mensen die wij dienen.
Jim Conway, MD, Institute for Healthcare Improvement (IHI), Harvard School of Public Health.

Dit boek is een must voor iedereen in de zorg die de toekomst zelf in handen wil nemen en vandaag al concreet aan de slag wil gaan. Van harte aanbevolen!
Gerlach Cerfontaine, voorzitter Vereniging VvAA

Het Engelstalige boek is ook nog steeds verkrijgbaar via Amazon.com.

Recensie van het boek in TT_Wijzr (Van Praag Instituut), winter 2014 

 

 

Bron: www.compassionforcare.nl